Foredragene - Fjaltring Landsbyhøjskole

Fjaltring Landsbyhøjskole
Gå til indhold

Foredragene

Landsbyhøjskolen er aflyst i 2020.
Vi prøver at gennemfører dette program i 2021.

Programmet der skulle have været gennemført i 2020:

TORSDAG d. 2. juli kl. 10.00-12.15
VALBYSANGE
“Bisse-Ole”, “Det forår fik pigerne buler i tøjet”, “Han var spinkel, svag og plysset” -
Søren Christensen fortæller i ord og toner om en barndom i Valby i 1950rne, om de voksne, drengene og pigerne, leg og alvor, skolen, kirken og gaden. “Et sted hvor togene fór forbi på vej mod alting og Sorgenfri….…”
En ikke ubetydelig bydel i København - det er bl.a. her Nordisk Film ligger og det var her et gasværk eksploderede i 60rne.

FREDAG d. 3. juli kl. 10.00-12.15
GÅRDSANGERE, GØGLERE OG ANDRE GODTFOLK
Malene Fenger-Grøndahl fortæller om gårdsangens historie i Danmark og gårdsangermiljøet i dag. Om et fællesskab, hvor musik og kærlighed er de stærkeste kræfter, og hvor der er plads til skæve eksistenser og spontane indfald. Hun beretter bl.a. om Sonni Adolf Blom Christensen, der er tredje generations gårdsanger.
Foredraget bygger på bogen “Gårdsanger af en anden verden - en fortælling om musik og kærlighed”. Undervejs spilles lydbidder af populære gårdsange.

LØRDAG d. 4. juli kl. 10.00-12.15
CIRKUSLIV OG CIRKUSFOLK
De fleste er fascineret af cirkus. Men kun de færreste får lov at komme helt tæt på det, der foregår før og efter forestillingen.
Jørgen Lorenzen, der selv har rejst med cirkus som altmuligmand, er en af de bedste cirkuskendere i Danmark, og i sit foredrag fortæller han om cirkus, cirkuslivet og de spændende personer, der rejser land og rige rundt for at give tilskueren en glad, sansemættet oplevelse.
Foredraget er ledsaget af filmoptagelser.

Søren Christensen, Malene Fenger-Grøndahl og Jørgen Lorenzen
Fjaltring Landsbyhøjskole